UOM

  • Používateľský manuál

1 O Obchodníckom portáli

Obchodnícky portál je riešenie pre POS /ecommerce obchodníkov implementované ako webová aplikácia a neskôr aj ako mobilná aplikácia.

Obchodnícky portál poskytuje obchodníkom jednoduchý a inteligentný prístup k základným údajom a funkcionalitám:

  • Interaktívne panely s prehľadom transakcií a štatistikou
  • Zobrazenie údajov o hierarchii obchodníka
    • Detail obchodníka
    • Zoznam prevádzok
    • Detail prevádzky
    • Zoznam terminálov
    • Detail terminálu
  • Zobrazenie údajov o transakciách
    • Zoznam transakcií
    • Detail transakcie
  • Poskytovanie aktívnych operácií pre vybrané typy transakcií
    • Úplné zrušenie jednej transakcie
    • Úplné zrušenie hromadnej transakcie
  • Výmena správ medzi obchodníkmi a bankou
  • Vytváranie exportov dát a reportov

Cieľom je poskytnúť obchodníkom jednoduchú, prehľadnú a modernú webovú/mobilnú aplikáciu umožňujúcu rýchly prístup k ich dátam a budúce aktualizácie a vylepšenia aplikácie.

2 Prihlásenie

2.1 Predpoklady

Používateľovi je udelený prístup do aplikácie s nastavenou používateľskou rolou a s nastavenou väzbou na obchodníka (celého obchodníka alebo určené prevádzky). Používateľ dostane uvítací e-mail s prihlasovacími údajmi.

2.2 Prvé prihlásenie

Poznámka: Toto je potrebné iba vtedy, ak ste sa ešte nikdy neprihlásili. Pre bežný postup prihlásenia prejdite do kapitoly Následné prihlásenie.

 

Kliknite na tlačidlo Pokračovať na 1. prihlásenie v prijatom uvítacom e-maile. Zobrazí sa uvítací formulár, kde si musíte nastaviť heslo. Následne kliknite na tlačidlo Nastaviť heslo.

Poznámka: Pozrite si kapitolu Pravidlá hesiel alebo si prečítajte rady vo vstupných poliach.

Na ďalšej obrazovke ste vyzvaný k inštalácii autentifikačnej aplikácie. Keď je nainštalovaná, kliknite Ďalej.

Musíte nastaviť autentifikátor. Pridajte nový účet v autentifikačnej aplikácii a prepojte nový účet s Obchodníckym portálom naskenovaním zobrazeného QR kódu. Po dokončení kliknite Ďalej.

Budete vyzvaný na zadanie OTP (jednorazového hesla) vygenerovaného v autentifikačnej aplikácii. Po zadaní kliknite na tlačidlo Prihlásiť sa.

V aplikácii ste prvýkrát prihlásený.

Poznámka: Prosím, uložte si odkaz, ktorý je momentálne zobrazený v prehliadači, ako obľúbený, pre ďalšie prihlásenie do Obchodníckeho portálu.

2.3 Pravidlá hesiel

Vaše heslo musí mať aspoň 8 znakov, povolené znaky sú a...z, A...Z, 0...9, _!@$*=-?, musí obsahovať aspoň 5 alfanumerických znakov a nesmie obsahovať bežné slová zo slovníka.

2.4 OTP

OTP (jednorazové heslo) pre bezpečnú 2-úrovňovú autentifikáciu používateľa v rámci prihlásenia do Obchodníckeho portálu, sa generuje v autentifikačnej aplikácii (Google Authenticator).

Informácie o inštalácii autentifikačnej aplikácie, jej nastavení a používaní sú popísané v kapitole Prvé prihlásenie.

2.5 Následné prihlásenie

Zobrazí sa uvítací formulár, do ktorého musíte zadať svoju e-mailovú adresu a heslo (nastavené pri prvom prihlásení). Potom kliknite na tlačidlo Prihlásiť sa.

V ďalšom formulári zadajte 6-miestny kód (jednorazový prístupový kód) vygenerovaný v autentifikačnej aplikácii. Potom kliknite na tlačidlo Prihlásiť sa.

Ste prihlásený/-á do aplikácie.

Upozornenie: Po opakovaných neúspešných pokusoch o prihlásenie bude používateľ zablokovaný.

2.6 Zabudnuté heslo

V prípade, že zabudnete svoje heslo, kliknite na Zabudnuté heslo v pravom dolnom rohu formulára.

Keď používateľ spustí proces Zabudnuté heslo?, spustí sa resetovanie hesla a OTP. Takže používatelia si môžu týmto spôsobom sami resetovať svoje používateľské konto.

Dostanete pokyn, aby ste zadali svoju e-mailovú adresu.

Následne dostanete e-mail o obnove hesla. Prejdite na odkaz z e-mailu a budete môcť zmeniť svoje heslo na nové.

Po zadaní nového hesla musíte naskenovať nový QR kód pre OTP (jednorazové heslo).

3 Komponenty obrazovky

Obrazovka portálu pozostáva z niekoľkých komponentov.

  1. Hlavička
    Názov zobrazenej obrazovky
    Poznámka: Na vstupnej obrazovke je uvítací text
  2. Menu
    1. Hlavné menu s položkami menu prepojenými s konkrétnymi obrazovkami s údajmi obchodníka
    2. Dodatočné menu s položkami menu prepojenými s pomocnými údajmi a službami
  3. Obsah obrazovky
    Zobrazené údaje súvisiace s témou obrazovky.
    Na niektorých obrazovkách je obsah rozdelený do niekoľkých sekcií,
    napríklad na obrazovkách zoznamu údajov sú
    1. Servisná sekcia, kde sú vyhľadávacie pole, tlačidlá atď.
    2. Údajová časť so zobrazenými konkrétnymi údajmi

4 Funkcie portálu

4.1 Domovská stránka

Na domovskej stránke sa nachádza informačný panel so štatistikami transakcií zobrazenými v grafoch.

4.2 Obchodník

Pre zobrazenie detailov obchodníka kliknite na Obchodník v bočnom menu. Zobrazia sa informácie o obchodníkovi, ako je meno, ID obchodníka alebo IČO.

Kliknutím na pole s počtom terminálov alebo prevádzok prejdete na stránku ich prehľadu.

4.3 Prevádzky

Pod obchodníkom nájdete prehľad jeho prevádzok. Môžete v ňom vyhľadávať a tiež exportovať výsledky do xlsx.

V pravom stĺpci tabuľky sa prekliknete do detailu prevádzky.

4.3.1 Detail prevádzky

Detaily zobrazujú informácie o prevádzke a štatistiky o transakciách uskutočnených v nej.

4.4 Terminály

Stránka Terminály obsahuje prehľad všetkých terminálov vo vašej organizácii. Prehľad môžete filtrovať.

4.4.1 Detail terminálu

K detailom terminálu sa dostanete kliknutím na prehľad terminálov. Tu nájdete stav a ďalšie informácie o termináli.

4.5 Transakcie

Stránka Transakcie poskytuje prehľad transakcií. Ak máte príslušné povolenia, táto stránka vám tiež umožní vykonávať akcie s transakciami.

4.5.1 Detail transakcie

Detail transakcie je dostupný z prehľadu transakcií. Kliknite na tri bodky v pravom stĺpci a rozbalí sa možnosť Zobraziť detail.

4.5.2 Vrátenie transakcie

Z celej skupiny typov transakcií môže používateľ vrátiť nasledujúce dve:

  • Predaj (v stave úspešná)
  • Ukončenie predautorizácie (v stave úspešná)

Predpoklady

Používateľ musí mať konkrétnu používateľskú rolu pridelenú správcom Obchodníckeho portálu, aby mohol v aplikácii vrátiť transakcie.

Vrátenie jednej transakcie

Používateľ môže vrátiť transakciu z dvoch miest.

Prvý spôsob je z prehľadu transakcií. Možnosť vrátiť transkaciu sa zobrazí kliknutím na tri bodky v riadku s vybranou transakciou.

Druhý spôsob je z detailu transakcie prostredníctvom tlačidla Vrátiť transakciu.

Vrátenú sumu (až do výšky pôvodnej transakcie) môžete upraviť v zobrazenom okne "Vrátiť transakciu". Potom kliknite na tlačidlo Pokračovať.

Pri vracaní čiastky je dôležité, aby bol dodržaný podporovaný formát. To znamená kladné čísla s čiarkou ako desatinným oddelovačom. Medzery na konci, začiatku alebo v strede nevadia.

Príklad:

  • správny tvar: 113,00
  • správny tvar: 1 500,05
  • nesprávny tvar: 121.00
  • nesprávny tvar: 1.500,50

Úplné vrátenie viacerých transakcií

K dispozícii je aj možnosť vykonať hromadný návrat. V prehľade transakcií po zaškrtnutí transakcií, ktoré sa majú pripísať, kliknite na položku Vrátenie transakcií.

Zobrazí sa súhrn vybraných transakcií. Ak je to v poriadku, kliknite na Pokračovať.

Po odoslaní žiadosti o vrátenie transakcie (transakcií) používateľom sa kredit musí spracovať v systéme.

  • Zobrazí sa nová transakcia s typom "Návrat". Táto transakcia je v stave "Čakajúca", ktorá sa po určitom čase zmení na "Úspešná".
  • Pôvodná vrátená transakcia je počas spracovania kreditu zmrazená a po určitom čase, keď je kredit úspešne spracovaný, sa jeho stav zmení na "Modifikovaný" (pre čiastočne vrátenú sumu) alebo "Zrušený" (pre úplne vrátenú sumu).

4.6 Správy

Funkcionalita modulu Správy umožňuje komunikáciu medzi používateľom obchodníka a bankou.

Stránka Správy obsahuje 2 záložky

  • Inbox - zoznam správ doručených obchodníkovi
  • Odoslané - zoznam správ odoslaných obchodníkom

Pomocou tlačidla Vytvoriť správu sa spustí písanie správy v preddefinovanom formulári, v ktorom systém predvypĺňa a ponúka hodnoty z databázy pre uľahčenie vyplnenia formulára pre užívateľa.

Súbežne so správou v aplikácii Obchodnícky portál dostanú odosielateľ aj príjemca e-mailové potvrdenie/upozornenie na e-mailové adresy definované v ich profiloch.

4.7 Reporty

Na obrazovke Reporty môže používateľ spracovať špecifické reporty, napr. štatistický report.

Dáta reportu zobrazené v tabuľke na obrazovke je možné filtrovať a následne exportovať do súboru XLS.

5 Všeobecné funkcie

5.1 Export

V sekciách prehľadu v pravom hornom rohu nájdete tlačidlo Export. Táto funkcia vám umožňuje stiahnuť súbor XLS obsahujúci aktuálne zobrazené (alebo filtrované) údaje z tabuľky.

5.2 Vyhľadávanie

Vyhľadávacie pole sa nachádza v ľavom hornom rohu stránky prehľadov.

5.3 Filtrovanie

Podobne ako pri funkcii Vyhľadávanie môžete v hornej časti vidieť tlačidlo Filter na zúženie výsledkov tabuľky na základe rôznych parametrov.

Keď skončíte s vyplnením požadovaných údajov, prejdite do spodnej časti tohto okna a kliknutím na modré tlačidlo s názvom „Aplikovať filter“ zobrazíte filtrované údaje.

Po použití filtra môžete vidieť všetky vybrané parametre uvedené ako samostatné podmienky. Kliknutím na ikonu "x" vedľa filtrovaného parametra ho môžete zrušiť a tak znovu rozšíriť zobrazené výsledky. Ak chcete zrušiť všetky filtre, odstráňte akýkoľvek zobrazený parameter rovnakým postupom, ako je znázornené na obrázku nižšie.

5.4 Tabuľkový pohľad

Viac výsledkov na stránku

Ak chcete zobraziť viac výsledkov na tej istej stránke, prejdite pod zobrazenú tabuľku a v ľavom dolnom rohu vyberte viac výsledkov z rozbaľovacej ponuky Výsledky na stránku (zobrazené ako číslo 1 na snímke obrazovky vyššie).

Zoznam stránok

Okrem toho, na prechádzanie stránkami výsledkov, môžete zmeniť stránky v pravom dolnom rohu na konkrétnu časť alebo jednoducho zobraziť nasledujúcu stránku (zobrazenú na snímke obrazovky ako číslo 2).

Zoraďovanie na základe stĺpcov

Okrem iných funkcií prezerania alebo filtrovania môžete výsledky zoradiť aj na základe hodnôt z rôznych stĺpcov. Môžete tak urobiť jednoduchým kliknutím na hlavičku stĺpcov. To automaticky zoradí výsledky v stĺpci od najnižšej po najvyššiu alebo podľa abecedy (A-Z). Opätovným kliknutím rovnakým spôsobom môžete zmeniť poradie zoradenia.

5.5 Nastavenie jazyka

Nastavenia jazyka nájdete na stránke profilu.

5.6 Obnoviť heslo

Formulár na obnovenie hesla nájdete na stránke profilu. Zadajte svoje existujúce heslo, zadajte nové heslo pod ním a uložte.

5.7 Výber obchodníka

Ak má užívateľ nastavený parameter Multimerchant, môže pristupovať k údajom viacerých obchodníkov pod jedným používateľským účtom.

Používateľ sa prepína medzi jednotlivými obchodníkmi výberom z výberového poľa v pravom hornom rohu obrazoviek aplikácie.

5.8 Deaktivovaný / neaktívny používateľ

Ak sa zobrazí hláška, že používateľ je neaktívny, znamená to, že bol deaktivovaný bankovým administrátorom. Používateľ je požiadaný, aby kontaktoval podporu. (Viď odkaz Kontakt na prihlasovacej stránke.)

Kontaktovaná podpora môže deaktivovaného používateľa znova aktivovať a tým sa obnoví jeho používateľský účet.

Používateľ je informovaný emailom o obnovení používateľského účtu a o ďalších potrebných krokoch. Po nastavení nového hesla a OTP užívateľom sa užívateľ môže opäť prihlásiť do webovej / mobilnej aplikácie. Ak používateľ nenastaví nové heslo a OTP, pri pokuse o prihlásenie pomocou starých prihlasovacích údajov sa zobrazí chybová hláška.

6 Správa používateľov

Funkcionalita popísaná v tejto kapitole je dostupná pre používateľov s rolou používateľa Admin a je prístupná na obrazovke Používatelia.

6.1 Vytvorenie používateľa

Kliknite na Vytvoriť používateľa v hlavičke pravého stĺpca na obrazovke Používatelia.

Zobrazí sa kontextové okno Vytvoriť používateľa.

Je potrebné nastaviť nasledujúce používateľské parametre:

  • Krstné meno
  • Priezvisko
  • E-mail - slúži ako prihlasovacie meno a musí byť unikátny
  • Názov spoločnosti alebo IČO obchodníka
  • Väzba používateľa
    • Popis v podkapitole nižšie
  • Rola používateľa
    • Popis v podkapitole nižšie

Telefónne číslo nie je povinné.

Po zadaní údajov kliknite na tlačidlo Uložiť. Používateľ bude vytvorený, nastavený do stavu Schválený, identifikovaný jedinečným ID používateľa a informovaný uvítacím e-mailom s pokynmi na prihlásenie.

6.1.1 Roly používateľa

Každý používateľ má priradenú používateľskú rolu (roly), ktoré používateľovi prideľuje v procese vytvárania používateľa Admin.

Základným minimom je rola User a používateľ môže mať ľubovoľnú kombináciu používateľských rolí (pozri nižšie).

Nastavené používateľské roly je možné zmeniť v rámci používateľskej aktualizácie Adminom.

Rola používateľa Popis
User Dokáže čítať všetky údaje (okrem finančných) podľa používateľskej väzby. Rola je základné minimum a nemožno ju odstrániť.
Admin Môže vytvoriť používateľa pre vlastnú spoločnosť (obchodníka), ale nemôže priradiť rolu Admin.
Financial Dokáže čítať finančné údaje, napr. tarify alebo kódy bánk na obrazovke Detail prevádzky.
Crediter Môže vrátiť transakcie, t. j. môže vytvoriť kreditnú transakciu v plnej alebo čiastočnej výške na obrazovke Transakcie / Detail transakcie.

6.1.2 Väzba používateľa

Každý používateľ má priradenú používateľskú väzbu, ktorú používateľovi pridelí v procese vytvárania používateľa správca.

Väzba používateľa definuje, ktorá časť hierarchie spoločnosti (obchodníka) je pre užívateľa prístupná/viditeľná (pozri nižšie).

Nastavená väzba používateľa môže byť zmenená v rámci aktualizácie používateľa správcom.

Väzba používateľa Popis
Obchodník Používateľ môže vidieť údaje celej hierarchie obchodníka.
Prevádzka Používateľ vidí len údaje vybraných prevádzok, ktoré boli nastavené vo výbere prevádzok v procese vytvárania používateľa.
Multimerchant Používateľ môže vidieť údaje celej hierarchie viacerých obchodníkov.

6.2 Aktualizácia používateľa

Kliknite na tri bodky v pravom stĺpci obrazovky Používateľ a v rozbalenej ponuke možností vyberte Aktualizovať data.

Zobrazí sa kontextové okno Aktualizovať používateľa.

Nasledujúce používateľské parametre je možné zmeniť:

  • Krstné meno
  • Priezvisko
  • Telefónne číslo
  • Používatelská väzba
  • Používatelská rola

Po aktualizácii údajov kliknite na tlačidlo Uložiť.

Poznámky:
E-mail sa používa ako prihlasovacie meno a môže ho zmeniť len administrátor z banky.
Rolu admin môže používateľovi pridať len administrátor z banky.

6.3 Obnovenie používateľského účtu

Kliknite na tri bodky v pravom stĺpci obrazovky Používatelia a v rozbalenej ponuke možností vyberte možnosť Resetovať používateľský účet.

Zobrazí sa systémová otázka na potvrdenie obnovenia. Ak je potrebné obnoviť používateľský účet, kliknite na tlačidlo Áno.

Používateľ s obnoveným účtom bude informovaný e-mailom a používateľ si nastaví nové heslo a OTP ako pri prvom prihlásení.

Pozn.: Keď používateľ spustí proces "Zabudnuté heslo?", spustí sa resetovanie hesla a OTP. Takže používatelia si môžu týmto spôsobom sami resetovať svoje používateľské konto.

6.4 Deaktivácia používateľa

Kliknite na tri bodky v pravom stĺpci obrazovky Používatelia a v rozbalenej ponuke možností vyberte možnosť Deaktivovať.

Zobrazí sa systémová otázka na potvrdenie deaktivácie. Kliknite na tlačidlo Áno.

Stav deaktivovaného používateľa sa zmení na Neaktívny a používateľ sa nemôže prihlásiť na Obchodnícky portál až do opätovnej aktivácie Adminom.

6.5 Aktivácia používateľa

Používateľa v stave Neaktívny možno znova nastaviť ako aktívneho kliknutím na položku Aktivovať v ponuke možností zobrazenej po kliknutí na tri bodky v pravom stĺpci obrazovky Používatelia.

6.6 Multimerchant

Administrátor z banky môže vytvoriť a aktualizovať používateľa s parametrom Multimerchant, t.j. používateľa, ktorý sa prihlasuje jednou e-mailovou adresou a má prístup k údajom viacerých obchodníkov.

V okne Vytvoriť používateľa / Aktualizovať používateľa môže administrátor zakliknúť políčko Multimerchant a nastaviť viac obchodníkov, ku ktorým má používateľ prístup.

7 Mobilná aplikácia

7.1 Podporované verzie OS

Mobilná aplikácia Obchodnícky portál je podporovaná pre nasledujúce operačné systémy (OS) mobilných zariadení:

  • Android od verzie 8.0
  • iOS od verzie 15.5 - Vývoj ešte prebieha

V závislosti od verzie OS môže byť rozdiel v prístupe aplikácie k systémovým položkám mobilného zariadenia, napr. pri práci so súbormi pri vytváraní exportov, kedy aplikácia potrebuje využiť internú pamäť zariadenia ako úložný priestor pre vygenerovaný súbor.

Pri staršej verzii sa systém pýta na možnosť prístupu k súborom pri inštalácii mobilnej aplikácie, pri novšej verzii si systém pýta možnosť prístupu k súborom pri spustení aplikácie. Prístup aplikácie k systémovým položkám mobilného zariadenia je možné kedykoľvek upraviť priamo v Nastaveniach zariadenia.

7.2 Dostupná funkcionalita

V mobilnej aplikácii Obchodnícky portál sú dostupné všetky moduly a funkcionality, ktoré sú dostupné vo webovej aplikácii, okrem nasledujúcich:

  • Panel s grafmi na domovskej stránke
  • Správy
  • Používatelia

Uvedené funkcionality sú dostupné len vo webovej aplikácii Obchodnícky portál.